Første step i praksisafprøvningen
Vi vil som det første spørge ind til den viden og erfaring han har i forvejen. Ved han: hvad de lever af? Hvor de bor? Hvad der skal til før at de har de optimale forhold? osv. Bare lade ham fortælle.
Vi starter ud med at spørge T hvad han egentlig ved om bier. T remser op og vi er temmeligt overraskede over at, han faktisk ved rigtigt meget. Nedenunder har vi forsøgt at gøre dialogen kort, for at fremhæve hans viden, da det ellers ville blive uoverskueligt for læseren.
T: De laver honning, de bestøver blomster, der er en dronning og mange arbejderbier, de spiser nektar, de kan “tale” sammen, de stikker kun hvis der føler sig truede og de bor i et bistade.
A/M: Hvad betyder det at de bestøver?
T: De får blomsterstøv på sig, så de bære videre til den næste blomst….. det er lidt ligesom når dyr parre sig, her er det bare bien der gør det hårde arbejde (han fniser lidt genert, ved den sidste sætning)
A/M: Du siger der kun er en dronning og mange arbejderbier, dronningen er en hun, hvad er arbejderbierne så?
T: Det er også hunner, de kan bare ikke få unger.
Herefter sidder T lidt uden at siger noget og siger så:
T: Men hvis der kun er hunner, så kan der jo ikke komme nye bier. Han ser spørgende på os.
A/M: Det er rigtigt, godt tænkt.
Vi forklare nu T om dronerne og deres opgave. Han lytter opmærksomt og synes at suge viden til sig.
A/M: hvad mener du med at de kan tale sammen?
T: kommer med en længere forklaring om at de kan “tale” sammen, ved at mærke på hinandens følehorn.
A/M: Det er rigtigt at de kan “tale” sammen, men de gør det ved at “danse”.
Vi viser ham nu en video af bierne “dans”. Og snakker lidt om hvad det er de “fortæller” hinanden.
A/M: Hvor vidste du fra at, de kunne kommunikere?
T: hvad betyder kommunikere?
A/M: “Tale” sammen.
T: Fordi det gør myrer også og dem ved jeg rigtig meget om! Når vi er færdig med bierne, kan vi så ikke tage om myrer bagefter?
A/M: Var det så også derfor at du vidste det med at arbejderbierne var sterile?
T: Ja…. og jeg ved godt hvad steril betyder. I tester mig, for at se om jeg forstår de svære ord. (han griner og har tydeligvis afsløret at, vi tester hans ordforråd af fagbegreber)
Derefter kan vi tage fat på noget der minder om undervisning, for at øge hans viden. Vi har fundet noget materiale der er udgivet af LIDL i samarbejde med Danmarks Biavlerforening. Det hedder biernes spændende verden og er lavet til 2-4 klassetrin. Da T ikke kan læse er det vigtigt at der er billeder, så han den vej kan spørge ind. Her vil vi sætte fokus på fagbegreber, såsom livscyklus, bestøvning, formering, at de vilde bier har det svært og forskellen mellem deforskellige bier (humlebier, enlige bier, honningbier osv.)
T lytter og synes interesseret, han spørger ind til det, han ikke lige fanger og støtter sig til billederne i materialet. Han havde en ide om at der kun fandtes honningbier i Danmark og at de kun fandtes i bistader hos biavlere.
Vi taler om de vilde bier og hvorfor de har det lidt svært. T er helt med på at det er, os mennesker, der er den største trussel med de vilde bier, og siger bl.a: Vi larmer, vi sprøjter gift og skovene skal se for “fine” ud.
Vi taler om hvad vi så kan gøre for at hjælpe og kommer frem til at, et bi-hotel ville være en god ide. Vi taler lidt om enlige bier, deres størrelse, at de fleste enlige bier i Danmark bor i jorden, men at der også er nogle der bor i højden. T er helt med på at bygge et bi-hotel til enlige bier.
Vi ser en video fra Økolariet, der handler om hvordan et bi-hotel bygges og hvad man skal være opmærksom på når det hænges op osv.
Vi opfordrer T til at fortælle hvad han kan huske fra filmen og hvad der er vigtigt, når vi på søndag skal bygge det.
T: Bambusrør og de borede huller skal være lukkede i den ene ende, så der ikke kommer skidt og regn ind. Hullerne skal have forskellige størrelser (til forskellige bier) og bores lidt opad (så det ikke regner ned i dem). Det må ikke være for stort (han griner og siger: de er jo enlige og vil gerne være det). Der skal bruges hårdt træ og der skal bores fra siden, ellers flækker det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar