fredag den 21. januar 2022

Biotop Planter

Ved første øjekast troede jeg ikke, der ville være forskellige planter, og det at skulle finde 10 planter tænkte jeg virkede uoverskuelig, men ved nærmere eftersyn, var der alligevel mange forskellige planter, som jeg overhovedet ikke havde skænket en tanke, hvis det ikke havde været for dette fag. 

Det faktisk spændende, at gå på opdagelse i naturen.

Jeg er ikke særlig kyndig i flora i det hele taget, men at surfe rundt på nettet, og opdage, at der findes spiselige planter når bare man kan genkende dem i naturen er jo fantastisk. Jeg anede ikke, at det når jeg betræder naturen er spisekamre for både mennesker og dyr. 

Har taget nærbilleder af planterne og surfet rundt på Appen PlantNet, og googlet for at kunne identificere planterne. 

Jeg håber at det er lykkes😏


1.


Planten på billedet er ikke særlig stor, så for at fik øje på den skulle man nærmest helt ned på knæ, for at opdage den.

Døvnælde tilhører læbeblomstfamilien og er en ca. 20-50 cm høj urt, som blomstrer omkring maj-august. Planten findes ofte i vejkanter, haver og tæt ved bebyggelse.

De unge skud, blade og blomster fra døvnælde har tidligere været anvendt som fødevarer i Danmark og andre europæiske lande. Døvnælde kan fx anvendes som te, i supper eller som bladgrøntsag.

De fleste indholdsstoffer i døvnælde giver ikke anledning til sundhedsmæssig bekymring ved indtag. Dog kan betydningen af indholdsstoffet verbascosid ikke vurderes pga. begrænsede studier. Derfor bør planten kun spises i begrænsede mængder.

Kilde; 

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/planteliste/Sider/Doevnaelde_overjordiske_dele.aspx

http://spiseligestauder.dk/plantebeskrivelser/doevnaelde.html


2.

Det som jeg troede bare var almindelig græs har et navn, og jo mere jeg surfede på nettet, jo flere græssorter dukkede der op. Interessant!

Håret Star, græsfamilien

Biotop
Græsland, Mose eller eng, Strandeng, Vejkant

Kort beskrivelse
Håret Star har udløbere og vokser i løse tuer eller mindre grupper. Planten kan kendes på sine hvidligt dunhårede blade og bladskeder. 


Kilde; 


3.

Hmmm denne plante var alle steder på min biotop, man kunne nærmest ikke komme udenom denne plante. Tror faktisk at denne plante er super flot når den lige er ved at visne og man kan komme den i en dekoration, som blomster sky f.eks.😊

Tagrør er en meget almindelig plante. Den trives på våd, næringsrig bund i 50-150 cm dybt vand ved søbredder, vandløb, i moser, grøfter, på strandenge og i brakvand. Tagrør danner ofte tætte bevoksninger eller rørskove.

Bladene er flade, kraftige, ru og grågrønne. Blomsterstanden er en stor top, der består af småaks. Hvert småaks har ca. 5 blomster, hvidglinsende hår og er violette. Frugterne er også hårede. De spredes af vinden.

Om efteråret visner eller dør bladene på tagrørsplanterne. Men til foråret dannes der nye skud fra jordstænglerne, hvor planten har gemt næringsstoffer.


KIlde; 
https://naturporten.dk/temaer/danmarks-planter/gr%C3%A6sser/item/tagror

https://www.naturhistoriskmuseum.dk/viden/naturlex/planter/tagr%C3%B8r


Tagrør som det ser ud om sommeren når det blomstrer.





4. 

Denne plante skilte sig lidt ud, da den var noget bredere end døvnælden, i starten troede jeg det var den samme plante, men det blev jeg klogere på, med appen PlantNet. 
But bladet Skræppe
En indtil meterhøj flerårig urt med åben, stærkt grenet blomsterstand med udstående grene.
Grundbladene er indtil 25 cm. lange, er mere eller mindre ægformede og med hjerteformet grund og but-afrundet - eller ingen egentlig - spids.
De 3 indre blosterblade er 3-kantede og med tydelige, lange udstående tænder; tilsammen bærer de typisk 1 stort og 2 mindre bruskkorn, men der er stor individuel variation. Den har en dybtgående, ofte forgrenet, rod eller pælerod.
Kilde;https://www.naturbasen.dk/art/7566/butbladet-skraeppe
https://naturporten.dk/temaer/danmarks-planter/urter/item/butbladet-skraeppe





5.




Var meget i tvivl om, om det også er en plante. Smukt ser det ud på bænken.

Kvistlav;

Beskrivelse: en grå til grågrøn bladlav, der danner regelmæssige rosetter med læbeagtige grynhobe (soraler) i spidserne. 

Undersiden er sort. 

Mest på grene og kviste, men kan også sidde fast på klipper og sten. 

En meget almindelig og vidt udbredt lav; hele året

Kilde; 

https://svampe.databasen.org/taxon/30412


6.

Græsplænen var fyldt med disse yndige små planter, da solen også skinnede da billedet blev taget, fik jeg associationer til forår/sommer, hvor det hele blomstrer.  Glæder mig til at der kommer blomster på dem.


Tråd ærenpris , ofte skrevet tråd-ærenpris, er en flerårig plante i vejbred-familien. 

Den har ned liggende, krybende og rodslående stængler, der er 10-35 centimeter lange. 

Bladene er nyreformede til næsten kredsrunde med svagt rundtakket rand. De 10-15 millimeter store, blå blomster med mørkere årer er enlige og blomsterstilken er oftest mindst 3 gange så lang som støttebladet.

I Danmark er tråd ærenpris temmelig almindelig i græsplæner. Den blomstrer i maj og juni.


Kilde;

https://da.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5d%C3%A6renpris



7.

Værste fjende i min have tidsler, og dem har jeg virkelig mange af, jeg var dog forundret over, at der kun var denne ene på min biotop, når jeg tænker på, hvor mange jeg har i haven. Endnu mere forundret blev jeg, da jeg fandt ud af, at de er spiselige. Som sagt, så har jeg lært en masse nyt.

Alle arter at tidsels familien er faktisk spiselige, men igen nogle er bedre end andre. Den almindelig ager tidsel som vist her på billedet er den jeg oftest høster. 

Tidsler kan være en lidt besværlig affære men når man først har fået trimmet stilken for pigge og stikkende blade, kan de bruge som asparges og smager nogenlunde ligesådan.








8.

Troede først det var persille, men den hedder vild kørvel, men selvom den hedder vild, var der ikke mange af arten på min biotop, måske det er for tidligt til, at den kommer frem, men håber da at der kommer mere af denne plante, da jeg også har lært, at man kan spise den.

Planten er indtil 150 cm høj og med hul, furet stængel, som er ret svagt korthåret, mest ved de ofte opsvulmede bladfæster. Planten er næsten uden lugt.
Bladene er svagt hårede på undersiden og 2-3 gange fjersnitdelte.
Bladskederne er hårede på nerverne og langs randen.

Blomsterstanden består af dobbeltskærme uden storsvøb og med småsvøb af indtil 6 æg-lancetformede svøbblade. Frugten er 6-11 mm, aflang, kølleformet med kort næb.
Kilde; https://www.naturbasen.dk/art/2774/vild-koervel

Vild Kørvel har en mild smag af anis og persille, og er velkendt fra især det franske køkken. Bladene på kørvel ligner gulerodstoppe, og det er disse friske grønne blade, som dufter anis, som bør plukkes - helst inden de mister deres kraft.

Kørvel passer godt som tilbehør til røræg, flødeost, salater og kørvelsuppe, men kan bruges i mange andre retter. For at bevare smagen bedst, tilsættes kørvel retten så sent som muligt.

Den må ikke koge, for da mister den farven og smagen.

Kilde; https://www.dn.dk/nyheder/urterne-spirer-spis-fra-naturens-vilde-spisekammer/


9.




Den havde en nærmest uhyggelig look, stod helt alene og så pjusket ud. Denne plante glæder jeg mig til at vokse fra den grimme ælling til en smuk svane, hvis man da kan sige det om en blomst, men i dette tilfælde kan vist nok😅


Brøndsel er en sjov lille plante, der vokser på fugtig bund langs vandløb og søer. Brøndslens gule blomst er ret uanseelig og ikke så nem at få øje på. Den tilhører samme plante familie som bellis og margueritter, og ligner da også en marguerit, der har fået pillet alle de hvide randkroner af. 


Plantens frø har to små børster, der let hænger i tøjet eller i pelsen på dyr. På den måde spredes frøene til nye voksesteder. De klæbende frø har fået navne som ”støvleknægte”, ”præstelus” og ”stiknasser”


Den uanseelige brøndsel gemmer dog også på en farvestrålende hemmelighed, idet den kan bruges til at farve stof og garn brandgult, rødgult og gyldenbrunt.

Planten er 15-60 cm høj, og har rødbrune stængler og fligede blade med grov tandet rand. 
Den blomstrer i juli-oktober med brungule kurve med rørformede blomster. Fliget brøndsel vokser på fugtig blottet jord ved vandløb, søer og vandhuller. 
En slægtning nikkende brøndsel, har gule nikkende blomster.

Kilde; http://www.kongeaastien.dk/da/content/fliget-br%C3%B8ndsel



10.

Denne brune ting, var der mange af i vandet, ville tage en op, men det var ikke så let, tænker jeg skal have en beskæresaks med næste gang. 


Jeg fandt ud af at planten hedder børstebladet x skede vandaks, men kunne desværre ikke finde mere info om lige præcis den art, jeg har kunnet finde info om de andre vand aks arter.





3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anike det ser rigtig fint ud, og en fin bestemmelse med apps af dine planter og gode billeder. Jeg er enig hele vejen rundt bortset fra nr.9. Det ligner snarere en lådden dueurt, som er en vores mest almindelige planter. Du kan kende den på den bomuldsagtigt frøuld, som der stadig sidder lidt tilbage af på frøkapslerne, så vidt jeg kan se. Du har angivet at der findes anvendelsesmuligheder for nogle af dine planter, som du kunne overveje at prøve af som en biotopaktivtet.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet