lørdag den 19. februar 2022

 

                  


Klima Eksperimentet

Vi har valgt en døgninstitution med børn/unge i alderen 7-17 år, som vores målgruppe. Vi har ladet os inspirere af besøget på Økolariet i Vejle som vi besøgte den 18/02-2022.


Økolariet er et gratis center om bæredygtighed, det er drevet af midler fra Vejle kommune, ressourcer og genbrug samt Vejle spildevand A/S og  lidt statslig støtte. Det er i vores optik indbegrebet af public service. Centret er interaktiv, det vil sige at sanserne kommer i brug, der er lugte, lyde, smage, følesans, virtuelt og hele tiden skiftende lys og stemningsskifte.


Økolariets mission: 

  • Gøre vores gæster i stand til at træffe bæredygtige valg gennem viden, oplevelser og aktiv læring samt øge deres generelle interesse for naturvidenskab.

  • Øge kendskabet til de naturværdier der findes i Vejle Kommune.


Økolariets vision: 

  • Være Danmarks bedste formidler af bæredygtighed

  • Gøre det sejt at interessere sig for naturvidenskab

  • Være kendt som stedet hvor læring og oplevelser går op i højere enhed

  • Give vores gæster en bedre service end de forventer


Vores tur starter med at en medarbejder tager imod os, hun spørger interesseret ind til om vi har været her før. Vi fortæller hende at vi er studerende og hun spørger nysgerrigt ind. 


Vi starter med at gå i kælderen hvor de har en udstilling om livet under overfladen i Vejle fjord. Det første indtryk er vandet der omgiver os, samt at gulvet er dækket af grus og blødt at gå på, det virker nærmest svampet. Sådan fortsætter hele turen med sanseindtryk og læring.





Der er levende rotter, græshopper og melorme. Melormene kunne man røre ved. Der var en virtuel rundvisning der følger en lorts rejse rund i kloak systemet og meget meget andet. Vi havde sat en time af til besøget, men da vi kom ud var der gået 1½ time og vi kunne sagtens have brugt mere tid.  Vi lære begge noget af denne tur, både naturvidenskabelig, men også sansemæssigt.  





Vi er begge vildt begejstret og bliver hurtigt enige om at uanset hvilken målgruppe man tager med er der grundlag for en positiv oplevelse og læring. Piagets forståelse af læring lægger stor vægt på, at sansning og fysisk handling med efterfølgende refleksion er vigtigt som grundlag for læringen (Hyllested, T. (2009) s. 25-37 af 125)


Vi har ladet os inspirere af besøget på Økolariet i Vejle, og har valgt at der på institutionen det kommende år vil være mere fokus på bæredygtighed og

klimavenlighed. 




Dette betyder at der hver måned det kommende år vil være fokus på et nyt eksperiment. Det kunne være: 

  • Lokale fødevare, egne afgrøder og mindre madspild

  • Reducere kødforbrug

  • Klimavenlig ferie uden fly

  • Mindre streaming

  • Klimavenlig jul

  • Mindre transport i bil, hop på cyklen/ off. transport

  • Biodiversitet, haven plantes om til vild blomstereng 

  • Reducer plastforbrug

  • Klimatilpasning, opsamling af eget vand til køkkenhaven

  • Have fokus på ikke at købe nye ting, men bruge/genbruge det man har.

  • Affaldssortering 

  • Reducere vandforbrug




For hvert emne vil der være både undervisning, videndeling og praktiske gøremål. Dermed bliver det en naturlig del af hverdagen og bevidstheden om at passe på vores fantastiske klode bliver indlejret, og måske sætter det sig som vaner. 


Det er ikke sikkert at alle eksperimenterne bliver implementeret som en fast del af huset, men ideen er at vi sammen med børnene evaluere det forgangne år. 


Der skal som minimum vælges 5 af de afprøvede eksperimenter til året efter, disse bliver faste hele året. 


Derudover vælges der minimum 3 nye eksperimenter, der hver især strækker sig over en måned hver. Denne proces gentages årligt, så der er vedvarende fokus på emnet.



 


Eks. Implementering af reduktion af plastik.


  • Dokumentar film Netflix og dialog herom.

  • Opfordre til at de selv opsøger viden, både på internettet, i bøger og hos voksne som har viden herom.

  • Hvad ved børnene selv eks. 

    • hvor lang tid tager det for naturen at nedbryde plastik? 

    • Ved de at vi alle optager mikroplast via vores fødevare?

    • Kan dyr tage skade af plastik? og hvordan?

    • Kan vi undvære plastik?

    • Hvordan kan vi reducere brugen af plastik her hos os?

    • Er der et alternativ til plastik?

  • Handletur hvor der er fokus på at undgå så meget plastik som muligt.

  • Frugt og grønt købes, enten lokalt eller i løssalg.

  • Vi bruger ikke engangsservice

  • Hvis vi allerede har indkøbsposer, sørger vi for at genbruge dem


I slutningen af måneden holdes der en hygge/oplægs aften, hvor vi sammen finder ud hvad vi har lært.


Viden skabes inde i den lærende med stimuli udefra. Den enkeltes viden er den måde, den lærende opfatter og kombinerer disse stimuli. Der er mange måder at få stimuli på:


  • Erkendelsesmæssige  stimuli (at tænke, formulere sig og skrive)


  • Følelsesmæssige stimuli (at sanse med alle sanser, at påvirkes følelses-

           mæssigt)

  • Færdighedsmæssige stimuli (at prøve og at kunne)


  • Sociale stimuli (makkerarbejde, gruppediskussion) (Hyllested, T. (2009), side 25-37 af 125)


 





1 kommentar:

  1. Hejsa - et spændende besøg på Økolariet - der er meget at opleve dér med alle sanser. I forhold til de mange forskellige mulige tiltag omkring klimaet efterfølgende kunne I måske have udbytte af at læse kapitlet omkring 'bæredygtighed i folkeskolen' i Lysgaard, J. A. og Jørgensen, N.J. (2020) Bæredygtighedens pædagogik - forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Frydenlund Academic Kapitlet ligger under ressourcer i ItsLearning.

    SvarSlet