Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe
Socioemotionelle unge/børn mellem 9-14 år. Vi har valgt denne målgruppe da det er dem vi begge har erfaring med og en gruppe som vi kan afprøve dyreholdet med fordi vi kan “låne” Unge/børn fra My’s arbejdsplads.
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?
Her er der nogle regler og rammer der skal følges og de skal formidles som katalog viden inden gruppen tages med ud til bierne. Der er også en del katalog viden der skal formidles ang. biers stik, anatomi, hvordan man sløver en aggressiv bi. Og en masse spørgsmål: hvorfor bliver bien aggressiv? Hvad er en fuldstændig forvandling? hvordan laver en bi honning? osv.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
Da denne målgruppe er karakteriseret ved netop at have svært ved at, rumme sociale aktiviteter og relationer kan et dyrehold/naturoplevelser ifølge Randi Sølvik være med til at fremme socialt samvær og samarbejde. Da opgaverne ofte er konkrete, sanselige og har konsekvenser, bliver det for denne målgruppe også nemmere at tilgå/overskue . (Sølvik, 2011, s.85 ).
En konkret og naturvidenskabelig viden, der er med til at fjerne en evt. disneyficering (antropomorfistisk syn)
En succesoplevelse der styrker den unges selvopfattelse, så de får en forståelse af at de kan og har viden om dette. Og måske endda kan videreformidle denne viden.
At gruppen får en forståelse af hvor vigtigt samarbejde er, både biernes samarbejde, men også mellem de de forskellige unge i gruppen.
Vække og fastholde en nysgerrighed og undren hos gruppen.
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Der skal være adgang til bistadet, så gruppen kan følge udviklingen. Bistadet står ikke på matriklen, da vi anser det for vigtigt, at der altid er en voksen med. Både for at kunne formidle konkret viden, men også for at ingen lider overlast, hverken unge eller bier.
Et tomt bistade placeres på matriklen, så selve “biboligen” kan undersøges og det dermed bliver muligt at inspicere den uden risiko.
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Hvirvelløse dyr
Livscyklus
Fuldstændig forvandling
Flokdyr
Føde
Formering
Honningproduktion (fra jord til bord)
Økosystem
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
At de følger de de regler og rammer der er sat for deres adfærd i samvær, med både bier, andre unge og voksne.
At de bliver bedre til at samarbejde om den konkrete opgave
At de selv begynder at stille spørgsmål og er videbegærlige. Og måske selv bliver opsøgende i viden om biavl (bøger, internet osv.) Så de hermed bliver formidlende.
Det bliver rigtigt spændende at følge med i jeres dyrehold. Inddrag gerne også Didriksen, Ulla: Hvor børn deres dyreholdsopfattelse fra’? (tekst fra sidste seminar). I er kommet godt i gang :-)
SvarSletHei,
SvarSletDet var fantastisk, men sant. Jeg fikk et lån på 50.000 €. Jeg er glad for å ha et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å oppfylle mange dokumenter, og det slutter ikke godt til slutt. Men jeg er glad for å møte Guro Elvenes. Jeg var i stand til å få lånet mitt på 50.000 € med en hastighet på 2%. Nå har firmaet mitt det bra, og jeg vil fortelle alle i dag fordi de er raske, pålitelige til 100% sikre. Nå refunderer jeg lånet jeg fikk Guro Finance Home. Du kan kontakte ham og ikke kaste bort tiden din. E-post: guroaletteelvenes@gmail.com